طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل نصب دکل چند وجهی

 

فونداسیون دکل1 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

مراحل نصب و راه اندازی فونداسیون پیش ساخته بتنی دکل چند وجهی

 مشاوره رایگان در زمینه نصب و راه اندازی فونداسیون های پیش ساخته و قطعات بتنی مرتبط با انواع دکل چند وجهی و مونوپل را از ما بخواهید

سلام امیدوارم حالتون خوب باشه و در حالیکه با تمرکز کامل پای کامپیوتر نشسته اید بتونید مطالب بنده رو هم خوب و با دقت ببینید و بخونید . امروز تصمیم گرفتم تا راجع به طریقه نصب فونداسیون پیش ساخته جهت نصب نهایی یک دکل که میتونه یک دکل روشنایی و یا یک دکل دوربین باشه براتون صحبت کنم.

 

فونداسیون دکل3 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

فونداسیون پیش ساخته دکل دوربین یا پایه های روشنایی

 

اما پیش از اون  یکسری مسائل هست که آنها را باید با شما در میان بگذارم اونهم بررسی صحت عملکرد و یا ساخت  فونداسیون های پیش ساخته برای نصب یک دکل (دوربین و یا…) هست که در ابتدا باید یک برنامه‌ریزی نسبت به ساخت فونداسیون های پیش ساخته داشته باشیم. برای این منظور عملیات بررسی ظاهری و فیزیکی قبل از نصب به شدت مورد نیاز هست. ابتدا بررسی می کنیم که اونها باید ظاهری نسبتا صاف بدور از ترک های عمیق داشته باشند و ظاهرا تولید مرغوبی داشته باشند در غیر این صورت در غیر اینصورت کار نصب ما را با مشکل مواجه می کنند.

 

فونداسیون دکل4 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

فونداسیون های پیش ساخته بتنی متناسب با کاربری های مختلف و ساخته شده در مجوعه سازه های جهان نما

 

در ابتدا پس از برنامه‌ریزی نصب فونداسیونها ترتیبی میدیم تا قبل از آماده سازی و حمل فونداسیون ها در محل نصبشون , محل نصب کنده کاری شده ومحل نصب رو برای اونها آماده کنیم .

 

فونداسیون دکل9 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

گودال حفر شده جهت جایگذاری فونداسیون پیش ساخته بتنی

برای آماده سازی محل نصب فونداسیون ها نیاز هست که ما در اولین اقدام ابعاد دقیق فونداسیون بتنی پیش ساختمون رو مورد ارزیابی و بررسی قرار بدهیم. برای این کار با کارخانه سازنده تماس می گیریم و از آنها درخواست می‌کنیم ابعاد دقیق فونداسیون پیش ساخته بتنی تولیدی خودشون رو به ما اعلام می‌کند بعد از اون با درنظر گرفتن اینکه فونداسیون چه ابعادی رو داره و در نظر گرفتن اینکه ابعاد فونداسیون میتونه راهگشای نصب بهتر  و عملکرد آن در اجرای هدف ما باشه  اقدام به حفر محل نصب فونداسیون می کنیم.

ابعاد  محل حفر شده باید ضریبی در حدود ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر از ابعاد فونداسیون بتنی پیش ساخته ما باشه یعنی اگر فونداسیون ما ابعادی در حدود ۵۰ در ۵۰ سانتیمتر و ارتفاع یک متر  داشته باشه ما ابعاد طولی و عرضیمون رو در حدود ۷۵ سانتی‌متر در ۷۵ سانتی متر و ارتفاع دلخواه برنامه ریزی می کنیم.

 

فونداسیون دکل12 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

جایگذاری فونداسیون پیش ساخته بتنی در گودال حفر شده

مشاوره رایگان در زمینه نصب و راه اندازی فونداسیون های پیش ساخته و قطعات بتنی مرتبط با انواع دکل چند وجهی و مونوپل را از ما بخواهید

یا اگر مثلا ابعاد (طولی و عرضی و ارتفاعی) فونداسیون ما cm100*100*100 (یعنی ابعاد یک متر در یک متر در یک متر) رو داشته باشه ,خاک محل حفرمون باید در حدود 140*140 cm (یعنی حدود یک متر و چهل سانتیمتر در یک متر و چهل سانتیمتر ) کنده بشه .این یعنی اینکه به طور کلی فضای خالی دور هر فونداسیون باید چیزی در حدود 20 الی 50 سانتیمتر باشد و این بدان سبب است که زمان جایگذاری فونداسیون پیش ساخته بتنی در چاله توسط جرثقیل ، یک حالت پاندول وار برای قطعه بتنی ما ایجاد می شود که به علت سنگینی بتن پیش ساخته ما ، غیر قابل کنترل بوده و احتمال برخورد آن با دیواره کنده شده و ریزش خاک به درون گودال را دارد. بنابراین چاله و گودال کمی بزرگتر از ابعاد فونداسیون حفر می شود.

فونداسیون دکل7 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

بیرون زدگی فونداسیون پیش ساخته بتنی از سطح زمین تابعی از نظر کارفرما و محیط پیرامونی

اهمیت ارتفاع محل نصب و در واقع ارتفاع حفره یه گودال حفر شده باید تابعی از شرایط محیطی و نیاز کارفرما باشه . به این منظور که در حالت عادی باید فونداسیون بین 20 تا 50 سانتیمتر از سطح خاک بیرون قرار بگیره و در شرایط خاص دیگه و یا با توجه به محوطه سازی و شیب بندی احتمالی که قرار است در آینده انجام بشه میشه این ارتفاع را کاهش و یا افزایش داد. به طور مثال فرض کنید قراره یک دکل 9 متری دوربین اسپید دام یا یک دکل 12 متری روشنایی رو قراره برروی یک فونداسیون پیش ساخته بتنی مسلح با ابعاد 80*80*160 سانتیمتر قرار بدیم ، و محل در نظر گرفته شده برای این کار یک محوطه زمین خاکی در اطراف یک سایت نظامی نیمه ساخته در مناطق کوهستانی باشه و در آینده قراره محوطه سازی و باغچه سازی کاملی انجام بشه و خط تراز زمین فعلی از خط تراز زمین یا محوطه اجرا شده بعدی که قراره در آینده اجرا بشه 50 سانتیمتر پایین تر قرار بگیره . ضمنا طرح پیش بینی شده نشون میده که محل اجرای این فونداسیون می بایست در آینده در میان یک باغچه گل کاری شده قرار بگیره . با توجه به در نظر گرفتن این اطلاعات اقدام به طراحی پیش فرض می کنیم. بدین منظور برای بدست آوردن ابعاد طولی و عرضی طبق مطلب پاراگراف قبلی به معادله روبرو می رسیم: 36=(45/100)*80

عدد 36 به دست آمده را با 80(عرض فونداسیون) جمع میبندیم:>    116=36+80   و این به این معناست که ابعاد طولی و عرضی گودال ما 116*116 cm می باشد. یعنی ابعاد گودال حفر شده ما باید 116 سانتیمتر در 116 سانتیمتر باشد.

 

فونداسیون دکل11 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

فونداسیون های پیش ساخته می بایست با توجه به نیاز و نوع کاربری طراحی و ساخته شوند

 

حالا برای تعیین ارتفاع گودال و با توجه به پیش فرض در نظر گرفته شده ارتفاع محوطه سازی آینده عدد 50 سانتیمتر را به عنوان مبنای زمین فعلی در نظر می گیریم ، و با توجه به اینکه منطقه نصب قراره در آینده باغچه گلکاری شده باشه و قراره دائماٌ آبیاری انجام بشه ، پس بهتره که فونداسیون حدود 30 سانتیمتر از سطح باغچه گلکاری بالاتر باشه که آبیاری آسیبی به تجهیزات بولت ای فونداسیون و همچنین دکلگالوانیزه شده ما نزنه. بدین ترتیب عدد 30 سانتیمتر را با 50 سانتیمتر پیش فرض خط تراز آینده جمع کرده و از ارتفاع کل فونداسیونمون فعلیمون کم کرده و ارتفاع دقیق گودال قابل حفر فعلیمون مشخص میشه.

80=30+50        >>>>>     80=160-80      >>>>  و این یعنی اینکه عمق گودال ما 80 سانتیمتر می باشد.

:::::مثالی دیگر از ابعاد حفر گودالی که قراره فونداسیون رو در اون جایگذاری کنیم:::::

در نظر بگیرید قراره در کنار حاشیه یک معبر مانند یک پیاده رو ، گودالی جهت نصب و جایگذاری یک فونداسیون پیش ساخته بتنی به ابعاد 100*100*100 cm برای نصب یک (دکل دوربین 8وجهی مونوپل مخروطی 8متری ) حفر کنیم.

فونداسیون دکل6 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

جایگذاری فونداسیون پیش ساخته بتنی در محل حفر شده در کنار دیوار

 

مطابق دستورالعمل ارائه شده ابتدا اقدام به محاسبه ابعاد طولی و عرضی می کنیم وبا در نظر گرفتن ضریب تقریبی40درصد به عدد 140سانتیمتر در 140 سانتیمتر می رسیم. و برای محاسبه ارتفاع گودال با توجه به اینکه حد بیرون زدگی یک فونداسیون در یک معبر نفررو چیزی در حدود 20 الی 50 سانتیمتر در نظر گرفته می شود ، میانگین آنرا در نظر گرفته و این یعنی اینکه  25 سانتیمتر بیرون آمدگی فونداسیون از سطح خاک حالتی مطبوع و نرمال خواهد بود . پس با توجه به اینکه ارتفاع فونداسیون 100 سانتیمتر می باشد پس ارتفاع گودال ما در حدود 75 سانتیمتر می باشد.

همونجوری که خدمتتون عرض کردم برای نصب فونداسیون پیش ساخته در خاک پس از تعیین ابعاد مناسب جهت حفر یا چاله کنی  مناسب در خاک ، باید شرایط را برای حمل فونداسیون آماده کنیم . اینکه از چه مکانی و تحت چه شرایطی قراره این کار صورت بگیره بسیار برای ما حائز اهمیت خواهد بود .  برای حمل و تخلیه فونداسیون ها در محل نصب و اجرای صحیح این کار لازم هست که قبل از ارسال بتن ها ی پیش ساخته درواقع محل پروژه رو آماده کنیم و اینکه بدونیم با توجه به ابعاد و وزن فونداسیون ها قراره اونهارو پس از ارسال از کارخانه سازنده در کدوم محل از پروژمون تخلیه و یا انبار کنیم .یا اگر فضا برای دپوی فونداسیون ها نداریم بدونیم که آیا میتونیم اونهارو روی هم بچینیم و حتی گاهی هم به جهت کمبود وقت و شرایط فورس ماژور پروژه مجبوریم پس از حمل فونداسیون به محل پروژه اونهارو مستقیما نصب و دفن کنیم. بدین منظور بررسی شرایط میدانی و تعیین وضعیت قرارگیری ماشین های حمل کننده و تخلیه کننده از قبیل جرثقیل ها و وضعیت قرارگیری اونها در محل پروژه بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

باید دقیقا بررسی کنیم که آیا جرثقیلی که قراره بار رو تخلیه کنه ، میتونه همزمان در چاله جایگذاری کنه؟ و یا اینکه باید ابتدا بار در محلی تخلیه بشه و بعد توسط جرثقیل کوچکتری به محل های در نظر گرفته شده حمل و نصب بشه . وآیا لزوما ما ملزم به تخلیه همزمان فونداسیون ها و نصب اون ها  هستیم؟؟؟ آیا طول بازوی جرثقیل میتونه فونداسیون مارو به چاله برسونه؟ یعنی باتوجه به وضعیت قرارگیری جرثقیل آیا طول بازو متناسب با وزن فونداسیون یا فاصله اون با چاله هست؟ یا آیا تدابیر لازم برای عدم نزدیک شدن بازوی جرثقیل به سیم و کابل های برق دیده شده؟ آیا مجوز های لازم و پرمیت های لازم در خصوص عملکرد جرثقیل و ماشین های سنگین که میخوان دور تا دور سایت پروژه رو بگردن و فونداسیون نصب کنن گرفته شده ؟ آیا برنامه ای برای خطرات احتمالی سقوط فونداسیون به علت پارگی کابل ها و تسمه های جرثقیل دیده شده؟  و یا نزدیکی خودروهای پارک شده در محل میتونه آسیب و یا خللی به پروژه نصب ما وارد کنه؟ و آیا حفر محل و یا ایجاد گودال و خالی موندن اون تا زمان نصب فونداسیون در اون میتونه باعث ایجاد خطرات جانی و یا مالی برای عابران پیاده و یا وسایل نقلیه بشه؟ یا اینکه چه تدابیری برای پوشاندن سیف و ایمن گودال تا زمان نصب فونداسیون بتنی پیش ساخته  دیده شده؟ یا اینکه در صورت بستن خیابان و معابر اصلی چه مشکلاتی برای عبور مرور مردم و وسایل نقلیه ایجاد میشه؟ و آیا از ارگان های مربوطه مجوز های لازم جهت مسدود سازی خیابان و یا حفاری و یا عدم معارضت گرفته شده؟

تمام این سوالات و پیش فرض ها و جواب دادن به اون ها پیش از اجرای عملی کار میتونه یک کار خوب و اجرای صحیح رو بدنبال داشته باشه.

تیم اجرایی مجموعه ما(گروه صنعتی جهان نما ) با توجه به سوابق اجرایی صدها پروژه در اقصی نقاط کشور و حتی خارج از کشور توانسته با بررسی و اجرای دقیق تمامی مراحل ، پروژه های خودش رو تا سر حد امکان با کیفیت و درست به انجام برسونه.

فونداسیون دکل10 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

بارگیری و حمل و نصب انواع فونداسیون پیش ساخته جهت نصب دکل

 

از نکاتی که باید در هنگام نصب فونداسیون اون رو رعایت کرد اینه که محل قرارگیری فونداسیون در چاله ( کف گودال) باید عاری از قلوه سنگ های درشت و یا صخر ه های تیز و ناهموار باشه. ضمنا کف گودال می بایست دارای یک پوشش خاک نرم یا خاک دستی صاف شده تراز  عاری از قلوه سنگ باشه. بهتره کف محل قرارگیری فونداسیون پیش ساخته برعکس اجرای فونداسیون ریخته شده در محل، عاری از بتن مگر و یا هرسطح صاف بتنی دیگر باشه . به عبارت دیگه محل قرار گیری فونداسیون باید پوشیده از حداقل چند سانتیمتر خاک باشه و نه سطح بتنی سفت ، چراکه وجود یک سطح بتنی یا وجود بتن مگر بصورت زیرسازی باعث ایجاد فضای خالی بین دو سطح سفت و بالطبع لقی خواهد شد. و این لقی یک حالت ناپایدار را برای فونداسیون ایجاد میکنه. که البته ریختن خاک نرم اطراف فونداسیون و آبیاری مداوم میتونه خاک و گل بوجود اومده رو به زیر فونداسیون هدایت بکنه و این کار سبب رفع لقی و پر کردن فضای موجود بین فونداسیون و کف سازی خواهد شد. این حالت البته بیشتر در زمانی که فونداسیون پیش ساخته بتنی ما قراره یک دکل دوربین رو برروی خودش قرار بده بیشتر اهمیت پیدا می کنه، چراکه برای نصب یک دکل مونوپل دوربین عدم لرزش امری بسیار حیاتی هست.

 

 

فونداسیون دکل81 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

نصب فونداسیون پیش ساخته در محل پروژه

برای بلند کردن یک فونداسیون پیش ساخته بتنی راه های متعددی وجود دارد که یکی از متداول ترین آنها جابجایی و تخلیه توسط جرثقیل است. جرثقیل ابتدا با انداختن قلاب و یا تسمه خود در محل تعبیه شده برروی فونداسیون یا بلند کردن از طریق صفحه قلاب دار چند منظوره که بصورت رابطی بین زنجیر جرثقیل و خود فونداسیون عمل می کند ، فونداسیون را بلند کرده و با هدایت مدیر اجرای کار تیم نصب کننده (سازه های جهان نما) اقدام به جایگذاری فونداسیون در چاله  می کنند.

پس از بررسی از تراز بودن نسبی وضعیت قرارگیری فونداسیون می بایست مراحل تثبیت و محکم نمودن فونداسیون با دقت انجام شود. بدین منظور خاک های بیرون ریخته شده از محل گودال را آرام آرام و به توالی از طرفین وارد گودال و در کنار فونداسیون قرارمی دهیم. برای این کار می بایست از بیل دستی کمک گرفت چرا که استفاده از بیل مکانیکی میتونه سبب واژگونی و یا برهم خوردن تعادل فوداسیون و خارج شدن از تراز بشه. خاک ها باید از طرفین و خیلی با دقت دور فونداسیون ریخته بشه و دقت بشه که خاکریزی با رعایت اصل تقارن در اجرا انجام بشه چراکه فشار موضعی خاک از یک طرف میتونه سبب واژگونی ویا برهم خوردن تنظیم و تراز فونداسیون بشه. در نظر داشته باشین که خاک به تنهایی برای نگهداری و ثبات فونداسیون ها کافی هست و نیازی به ریختن بتن و یا ملات اضافی برای اینکار نیست و فقط گاهی به جهت آنکه سطح سازی احتمالی آینده و تراز بندی سطح زمین در آینده کمی بالاتر از سطح زمین فعلی هست و در این حالت فونداسیون بیشتر از حد عادی بیرون از سطح زمین قرار می گیرد و می بایست کمی ملات سیمانی یا بتن با عیار 200( kg/m3) در کنار فونداسیون ریخت که فونداسیون پایداری بیشتری بدست آورد .بنابراین پس از دفن فونداسیون تا زیر لوله ورودی کابل خاک ریخته و در صورت امکان، کمی آب به جهت متراکم ساختن خاک از طرفین  دور آن میریزیم.ریختن خاک در مرحله بعدی پس از اتمام کابل کشی و اتمام قسمت الکتریکال پروژه می باشد.

 

پس از بررسی جامع و اجرای گودال و موارد مطرح شده می بایست  فونداسیون ها رو از کارخانه تولید کننده بارگیری کرده و برای پروژه برای نصب در محل پروژه ارسال کنیم یکی از موارد خیلی مهمی که باید به آن اشاره کرد این که وزن فونداسیون های پیش ساخته ما کاملا متناسب با ماشین حمل کننده باشه.

 

فونداسیون دکل5 300x225 - مقاله طریقه نصب و اجرای فونداسیون پیش ساخته در محل جهت نصب دکل چند وجهی

حمل فونداسیون های پیش ساخته بتنی متناسب با وزن و تعداد

یعنی در نظر میگیریم که فونداسیون های پیش ساخته ابعادی در حدود دو هزار و ۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب وزن دارند یعنی فونداسیون با ابعاد یک متر در یک متر در یک متر وزنی معادل دو هزار و ۴۰۰ کیلوگرم رو داره یا به طور مثال فونداسیونی به ابعاد ۶۰ سانتی متر در ۶۰ سانتی متر در ۲ متر که یک فونداسیون تیپیکال هست وزنی در حدود ۱۷۵۰ کیلوگرم رو داره به طور مثال برای حمل ۱۰ عدد از این فدراسیون ها باید یک کامیون ده تنی را آماده کرد و برای اون  شرایطی رو در نظر گرفت که بشه این فونداسیونها را به محل پروژمون انتقال بدیم. بنابراین با توجه به در نظر گرفتن اینکه این فونداسیونها چقدر وزن دارند اقدام به حمل آنها می‌کنیم.

 

مشاوره رایگان در زمینه نصب و راه اندازی فونداسیون های پیش ساخته و قطعات بتنی مرتبط با انواع دکل چند وجهی و مونوپل را از ما بخواهید

 

رفتن به نوار ابزار