به نام خداوند بخشاینده مهربان

حوضچه بتنی،منهول بتنی،هندهول بتنی،دریچه های کامپوزیت و کابرد آنها در صنایع برق و مخابرات و…

با توجه به پیشرفت صنایع برق و مخابرات و توسعه همه جانبه تجهیزات و فناوری مرتبط با این صنایع ، لزوم بکارگیری از فناوریهای جدید را آشکار می کند.
اگر شماهم یکی از پیمانکاران و مجریان طرح های مخابرات و یا برق و یا الکتریکال ویا صنایع حفاظت الکتریکی هستید ، بر لزوم بکارگیری از کابل کشی های زمینی و فراهم نمودن بسترهای زمینی انتقال دیتا و برق اذعان دارید. با توجه به اینکه هرگونه استفاده از مسیر های زمینی جهت انتقال برق و یا دیتا و یا خطوط مخابرات ، نیازمند مقاطعی برای بررسی و اتصال مجدد و هرگونه تقسیم بندی فیزیکی در بستر خاک می باشد. بنابر این می بایست پس از طی یک مسیر از اجرای حفاری خطوط مخابرات یا نیرو و یا خطوط کابلی زمینی ، یک استیشن و یا ایستگاه و یا به اصطلاح جعبه تقسیمی را برای رسیدن به حداکثر کیفیت و بهره وری اجاد نمود . برای این منظور از یک سری از باکس های توخالی بتنی می توان استفاده کرد. این باکس ها با توجه به نیاز های مختلف ابعادی متفاوت داشته و با توجه به مناطق مختلف با ضخامت ها و اشکال مختلفی ساخته می شوند.
اسامی این باکس های بتنی توخالی با توجه به عملکردشان می تواند به صورت زیر دسته بندی گردد.

 

Untitled 31 287x300 - حوضچه بتنی،هندهول و منهول بتنی و درب کامپوزیت

 

1- منهول بتنی پیش ساخته (حوضچه بتنی):

منهول های بتنی پیش ساخته همان باکس های بتنی پیش ساخته هستند که در ابعاد مختلف طراحی و ساخته می شوند.از کاربرد های این حوضچه های بتنی پیش ساخته می توان به مفصل بندی خطوط مخابرات و یا برق در کانال کشی های زمینی اشاره کرد. ضمنا یکی از کاربرد های رایج از این حوضچه های بتنی پیش ساخته ، استفاده از این تجهیزات در صنایع مرتبط با حفاظت الکتریک و اجرای پروژه های امنیتی در سایت ها می باشد. این منهول های بتنی می توانند درجا ریخته و یا بصورت پیش ساخته اجرا گردند. مجموعه سازه های جهان نما یکی از بزرگترین سایت های تولید انواع حوضچه پیش ساخته بتنی از ابعاد 40*40 تا 100*100 سانتیمتر را دارا می باشد. مسلما ساخت حوضچه های بتنی در یک کارگاه با تجهیزات خوب و کیورینگ بتن مناسب ، بسیار با کیفیت تر از اجرای این حوضچه های بتنی در سایت های دور دست و مناطق دور از تجهیزات می باشد. علی الخصوص اینکه طراحی و ساخت حوضچه و منهول های بتنی و آماده سازی آن در کارخانه به لحاظ اقتصادی نیز بسیار به صرفه تر و کم هزینه تر خواهد بود.

2- هندهول بتنی پیش ساخته:

هند هول به معنای حفره هایی دست رو جهت اتصال چندین شبکه و یا خطوط ارتباطی آب و یا فاضلاب و یا خطوط مخابرات می باشند.هندهول فیبر نوری از دیگر انواع هندهول ها می باشند.

3- حوضچه بتنی مخابراتی:

حوضچه های بتنی پیش ساخته مخابراتی در واقع همان هند هول و یامنهول ها می باشندکه با توجه به نیاز حوزه مخابرات و صنایع برق طراحی و ساخته می شوند.

 

4-حوضچه های بتنی کنترل ترافیک:

این حوضچه ها از خانواده هندهول بوده و معمولا در ابعاد 40*40 و 50*70 و 70*100 سانتیمتر طراحی و ساخته می شوند. درب این حوضچه ها از بتن و یا کامپوزیت ساخته می شود. درب های کامپوزیتی از خانواده بتن بوده ودر ترکیبات آن نوعی الیاف و رزین خاص استفاده شده است.
درب های کامپوزیتی به فشار و خوردگی مقاومت بالایی نشان داده و از ترکیبات خاصی ساخته شده اند. گروه صنعتی سازه های جهان نما یکی از تولید کنندگان درب های کامپوزیتی برای حوضچه های بتنی کنترل ترافیک می باشد. این درب ها با فریم فلزی ساخته می شوند چراکه پس از نصب بروی منهول بتنی به جهت عدم سرقت تجهیزات داخلی لبه های درب برروی حوضچه جوش داده می شود.

5- حوضچه بتنی پیش ساخته:

یکی از متداول ترین استفاده های این تجهیزات در صنایع برق و الکتریکال علی الخصوص صنایع حفاظت الکتریک می باشد. طراحی حوضچه بتنی می بایست با توجه به نیاز مشتری و با توجه به تجهیزاتی که نیاز هست در آن نصب گردد اجرا گردد.

فرق منهول و هندهول بتنی:

منهول یا MANHOLE نوعی اتصال است که برای اتصال چند شبکه و مسیر خط استفاده می شود. به عنوان مثال ، سیستم فاضلاب از منهول برای اتصال چندین خط لوله فاضلاب استفاده می کند و یک مسیر یا سیستم های مخابراتی استفاده شده را جهت دسترسی به مسیرهای کابل زیرزمینی هدایت می کند. البته همه ما در سطح شهر با انواع منهول ، دریچه های موجود در سطح زمین سر و کار داریم و برای مصارف مختلف (آب و فاضلاب ، تلفن ، برق و…) مورد استفاده قرار می گیرد و منهول در واقع برای دسترسی آسان انسان به کانال است. آنها معمولا با یک درب پوشانده شده اند.
اگر قطر دهانه این حوضچه ها بیش از 80 سانتیمتر باشد ، آن را منهول و اگر کوچکتر باشد به آن هندهول می گویند. تفاوت اصلی در قطر سوراخ و ارتفاع سوراخ می باشد. به عبارتی بهتر زمانی که حوضچه بتنی تنها با قابلیت دست رو یا به اندازه ای باشد که فقط دست بتواند در آن ورود و کار کند را هندهول(یعنی سوراخ دست رو) و اگر نیاز باشد که آدم در آن وارد شود و یا ابعاد آن به نحوی باشد که یک فرد بتواند به راحتی در آن وارد و کار کند به آن منهول و یا MANHOLE (یعنی سوراخ آدم رو) می گویند.

منهول ها از بتون ، آجر ، پلی اتیلن ، پلاستیک و کامپوزیت ساخته شده اند که در کاربرد متفاوت خواهد بود و روکش های آنها از پلی اتیلن ، فولاد ، چدن و کامپوزیت ساخته شده است.

این منهول ها با مصالح سنتی مانند آجر ، سیمان و بتن ساخته شده است که در گذشته بسیار مورد استفاده قرار گرفته و کاربردهای بسیاری دارد که هنوز هم در مناطق خاص و کاربردهای خاص به عنوان تنها و آخرین راه حل ، به عنوان مثال در کانال ها استفاده می شود. در انتقال خط تلفن زیرزمینی منهول یا سوراخ های بتونی بسیار مفید هستند. در حال حاضر ، ساخت شبکه جمع آوری فاضلاب تهران به طور عمده از منهول های بتونی و آجری استفاده می شود.

6-منهول های پیش ساخته

منهول بتنی پیش ساخته برای سیستم های مخابراتی و الکتریکال استفاده می شود. البته با توجه به استفاده روز افزون از محصولات پلیمری در صنایع مختلف در سراسر جهان ، این محصول می تواند جایگزین مناسبی برای منهول های بتونی یا سایر منهول های ساخته شده با مصالح ساختمانی باشد.

* هزینه بسیار کمی در ساخت و نصب منهول بتنی پیش ساخته به نسبت فناوری نسبت به منهول های آجری یا بتنی درجا
** زمان بسیار کمتری برای اجرای منهول بتنی پیش ساخته به نسبت به منهول بتونی یا آجری درجا
***مقاومت در برابر برخی از مواد شیمیایی مختلف یک ویژگی منحصر به فرد نسبت به منهولهای بتنی درجا و آجری است.
**** منهول های پیش ساخته کوچک نیازی به ماشین آلات سنگین برای اجرا ندارد.
***** منهول های بتنی پیش ساخته به راحتی می تواند در محیط های شیمیایی یا بسیار مرطوب زنده بمانند.
****** منهول بتنی پیش ساخته را می توان به راحتی در خطوط مخابرات و برق نصب کرد و هزینه اجرای پروژه های بزرگ را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.

 

Untitled 28 287x300 - حوضچه بتنی،هندهول و منهول بتنی و درب کامپوزیت

رفتن به نوار ابزار