دکل های مهاری :

یکی دیگر از انواع دکل ، دکل های مهاری هستند که در صنایع مختلف از جمله صنایع مخابراتی وآنتن های شبکه های وایرلس علی الخصوص در مناطق شهری کاربرد فراوانی دارد. به دلیل ارزانی ونصب متنوع ، این نوع دکل را می توان در مکان هایی که نیاز به یک دکل ارزان ، موقت و بلند مرتبه باشد به عنوان بهترین گزینه انتخاب کرد. در این صورت توان این دکل برای تحمل بار بسیار محدود بوده وتنها می توان چند آنتن سبک یا تجهیزات سبک را که می بایست در ارتفاع بالا قرار گیرد بر روی آن نصب کرد .

 

6 - دکل های مهاری

دکل های مهاری

این دکل در صورتی که سبک طراحی شود بهترین گزینه برای نصب آنتن های بیسیم های رادیویی وآنتن های وایر لس انتقال تصویر و BTS های موبایل بوده ومی توان آن را براحتی بر روی پشت بام ساختمان های مسکونی ، نظامی و… نصب کرد .
البته این نکته را باید یاد آور شد که دکل های مهاری به هر اندازه وهر شکل و با هر کاربرد قابل طراحی بوده و در صنایع مختلف کاربرد های بهینه ای را دارا می باشند.
ظاهر این کل تقریبا شبیه دکل های سلف ساپورت بوده با این تفاوت که در دکل های سلف ساپورت مسئولیت حفظ وزن وتعادل دکل با پایه های خود نگهداری است که در قسمت تحتانی دکل قرار دارند وبه همین دلیل این پایه ها بسیار قوی و مقاوم طراحی می شوند وقطر دکل در سطح مقطع پایینی بسیار بیشتر از قطر دکل در قسمت بالای دکل می باشد ، ولی در دکل های مهاری پایه ها تنها عهده دار وزن دکل بوده و مسئولیت حفظ تعادل دکل با کابل های مهاری می باشد .

سازه های جهان نما ، متخصص در ساخت سازه های الکترومکانیکی

این کابل ها وظیفه اصلی در برقراری تعادل دکل هنگام وزیدن بادها و لنگر شدن بار های نا متعادل را دارا می باشند. به همین منظور در نقطه انتهایی بالای دکل مفصل هایی را تعبیه می کنند وپس از مونتاژ ونصب دکل این مفصل ها را با کابل های مهاری اتصال داده وسپس سرانتهایی دیگر کابل را کشیده وتحت نیروی کششی معین به اطراف دکل وبر روی مفصل های درنظر گرفته شده بر روی زمین متصل می کنند. تعداد این کابل ها متناسب با محل قرار گیری دکل ، ارتفاع ، وزن سازه و وزن بار قابل نصب معیین و نصب می شود که باید برایند نیروی کششی آن ها صفر باشد. معمولا اتصال این کابل ها به دکل در مقطع انتهایی بالای دکل می باشد و در صورت بلندی دکل در چند مقطع متفاوت این اتصال انجام خواهد شد .
پوشش محافظ این دکل نیز مانند دکل های دیگر می تواند از میان پوشش های گالوانیزه گرم ، رنگ های اپوکسی ورنگ های پایه نفتی انتخاب شود. همچنین به دلیل بلند مرتبه گی این نوع دکل نیز باید برای حفظ تجهیزات از یک سیستم صائقه گیر و ارتینگ مناسب استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

رفتن به نوار ابزار