بسمه تعالی

گروه صنعتی سازه های جهان نما

مشاور و مجری سازه های الکترومکانیکی و پروژه های مرتبط

دکل ( تاور) چیست؟

دکل یک ساختار  بلند است،که می تواند اجزای متفاوت و ساختاری متفاوت و کاربری متفاوت داشته باشد.

دکل فلزی ،بتنی،آجری و… که ما دراین مقاله سعی داریم تا به معرفی تقریبا جامعی از دکل های فلزی بپردازیم.  معمولا یک تاور یا برج یا یک دکل مشبک خرپا شکل برای نگهداری یک خط برق سربار استفاده می شود و یا یک دکل یکپارچه فولادی با مقاطعی مانند دایره و یا چند وجهی می توانند تولید گردند و کاربری هایی متفاوت داشته باشند. مانند یک دکل 8 وجهی دوربین مداربسته که در یک چهارراه یا مکانی نظامی نصب می گردند.

 images1 300x112 - دکل چیست؟ (شامل تعریف و معرفی انواع دکل روشنایی ،دکل دوربین،مخابرات و تاشو)

دکل های ساخته شده بیشتر از قطعات پیش ساخته مونتاژ شده ساخته است. مواد مورد استفاده اغلب از آهن ST37 نوعی از فولاد  است و در برخی از قطعات برای مقاومت بیشتر از ST44 یا  ST52یا  استفاده می گردد.. بخاطر عدم خوردگی و زنگ زدگی، قطعات بعد ازساخت  گالوانیزه گرم می شوند. پیچ و مهره های برج ها اغلب از همان نوع پیچ A325 یا معادل 8، 8 استفاده می شود و با پوشش گالوانیزه گرم استفاده می شود.

مقطع یا شکل دکل ها بر اساس بار ناشی از باد است. البته، مقاومت و تغییر شکل بارهای زلزله نیز باید کنترل شود. در طراحی دکل ها قوانین و استانداردهای متعددی وجود دارد.

اساس طراحی پایه های برج های مخابراتی، بر اساس طراحی ساختاری و در نظر گرفتن پارامترهای معکوس کردن ( واژگونی ) و دفرمیدگی(یا خمیدگی) آن است. در استانداردها، برای فونداسیون های زیر ساخت، فونداسیونی با حداقل عمق در فرمول تعریف شده است که از لحاظ قیمت مقرون به صرفه تر می باشند  واز آنجا که دکل ها مستعد صدمه از باد هستند، فونداسیون های عمیق ،پایدارتر ولی پر هزینه ترازفونداسیون های مسطح یا کم عمق هستند.

در مناطقی که دارای سنگلاخ و زمین های نا هموار هستند مبنای طراحی فونداسیون ها بر اساس طراحی بتن مسطح انجام می شود چراکه با توجه به مشکلات حفاری، پایه های زمین سنگی سطحی و گسترده هستند، که با توجه به وزنشان می توانند گشتاور ناشی از لغزش را تحمل کنند.

دکل های مخابراتی

دکلهای مخابراتی (یا سایت های مخابراتی) آنتن ها و تجهیزات ارتباطی دیگر را در ارتفاع مناسب نگه می دارند. این تجهیزات منطقه ای چند کیلومتر با امواج رادیویی با قدرت بالا شناخته شده به عنوان مایکروویو ها را پوشش می دهد. نصب این برج ها توسط قوانین برای نصب برج های مخابراتی، که برای استفاده از تلفن های همراه و همچنین اینترنت همراه مانند WiMax، فای، شبکه های بی سیم و دیگر ارتباطات بی سیم استفاده می شود، اداره می شود. این برج ها در مناطق کوهستانی تا 3 کیلومتر و در مناطق آزاد تا 70 کیلومتر گسترش می یابد.

در مناطق شهری، این نفوذ به علت وجود موانع کاهش می یابد، اما این امواج نیز می توانند از طریق آجر و فلزات عبور کنند. نسخه های کوچکتری از این دکل ها که روی سقف خانه ها یا ادارات و یا بیلبوردها نصب می شوند، معمولا 200 تا 400 متر هستند. دکل های نصب شده روی سقف خانه خطرات بیشتری برای ساکنین آن خانه ایجاد می کنند زیرا آنها سیگنال ها را در فرکانس 1900 مگاهرتز تولید می کنند، برخی مطالعات اخیر نشان داده اند که امواج تا حدودی بر هر گونه ارگانیسم زیستی تاثیر می گذارند. علاوه بر این اشعه ماوراء بنفش، این برجها فرکانس بیشتری نسبت به امواج رادیویی دارند. فرکانس قوی تر، امواج قوی ترو در نتیجه تاثیر قوی تر بر موجودات زنده. یکی از راه های جلوگیری از خطرات ناشی از امواج برج های مخابراتی، ایجاد فاصله است. درواقع، فاصله دورتر، ایمنی و سلامت بیشتر است. با توجه به افزایش تعداد دکل ها، شما نیاز به پیدا کردن یک منطقه امن دارید. منطقه ای که فاصله مناسب با تمام دکلها داشته باشد. فاصله کمتر از 50 متر از دکل ، مانند زندگی در یک اجاق مایکروویو است که بسیار خطرناک است.  پیشنهاد می شود که حداقل 400 متر فاصله از این دکل ها برای منطقه مسکونی شما به عنوان فاصله ایمن از دکل مخابراتی حفظ شود.

    مخابراتی سلف ساپورت و لتیس 300x206 - دکل چیست؟ (شامل تعریف و معرفی انواع دکل روشنایی ،دکل دوربین،مخابرات و تاشو)

دکل های روشنایی

با توجه به گسترش ارتفاع ساختمان های مسکونی و غیر مسکونی در شهرها و به ویژه اطراف فرودگاه ها، سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) مجموعه ای از قوانین را در این زمینه ایجاد کرده است و از چراغ های هشدار دهنده در این مکان ها استفاده کرده است.چراغ های نصب شده برروی دکل، مسئولیت اطلاع رسانی و هشدار اطلاعات رابرای انواع هواپیما و هلیکوپتر ها و همچنین ایجاد هشدار خطر را  در مناطق شهری و غیر شهری ارائه می کند. دکل های روشنایی برای مناطق بزرگ با موانع نوری کم (درختان، و غیره) بهینه سازی مطلوب را ارائه می دهند. این سازه ها در دو نوع اصلی با سبد ثابت و یک سبد متحرک تولید می شود که هر کدام دارای مزایای خاص خود می باشند. در دکل هایی با یک سبد در حال حرکت، دکل دارای توانایی حرکت دادن سبد نصب پروژکتورها در امتداد محور عمودی است و توسط یک کابل فلزی و یک موتور الکتریکی در نزدیکی سطح زمین قرارگرفته هدایت می شود و عملیات تعمیر و نگهداری در مواقع لزوم  بر روی آن انجام می شود. این باعث افزایش سرعت و ایمنی عملیات تعمیر و نگهداری برج های نور می شود.اما در برج های ثابت، در بالای برج  یک سبد اپراتور ثابت وجود دارد وبایک نردبان با یک محافظ یا لدر ، اپراتور می تواند تعمیر و نگهداری را در همان محل انجام دهد. در این نوع برج ها ضخامت پایه معمولا بیشتر از وزن سبد و نردبان است. محاسبات برای این سازه ها به طور کامل و باتوجه به در نظر گرفتن  عوامل مهمی مانند سرعت باد و نوع بار نصب شده انجام می شود.  وزن دکل نتیجه محاسبات  دقیق پایه، وپیش بینی زلزله و در نظر گرفتن استانداردهای ایمنی می باشد . تعداد و نوع پروژکتور مورد نیاز توسط نرم افزار تخصصی محاسبه می شود.

44 300x225 - دکل چیست؟ (شامل تعریف و معرفی انواع دکل روشنایی ،دکل دوربین،مخابرات و تاشو)

جزئیات فنی اجزای سیستم دکل نورپردازی:

سیستم های روشنایی  موجود که برروی انواع دکل های مخابراتی و دکل های انتقال نیرو راه اندازی و نصب شده می بایست طبق آیین نامه ها و دستور العمل  سازمان هواپیمایی کشوری (ICAO) استفاده و راه اندازی و کاربری شوند و عموما به دو دسته  برقی  وپانل های خورشیدی تقسیم می شود.

  • چراغ دکل الکتریکی یا برقی:

در این نوع دکل از نواع لامپ های موجود در بازار استفاده میشود مانند: لامپ های رشته ای، لامپ های LED، LED های پاور و سایر نمونه های مشابه.

منبع تغذیه همه آنها ولتاژ فعلی و ولتاژ شهر است. برخی از سایت های مخابراتی همچنین از LED های 48V استفاده می کنند. در اکثر چراغ های الکتریکی، بخاطر استفاده از فتوسل های بزرگ چدنی که باید استفاده شوند و سرقت و آسیب کابل و هزینه تعمیر و … ، استفاده از این نوع روشنایی را بسیار کاهش داده است.

2) Solar Power Rollout( چراغ های با منبع تغذیه خورشیدی) :

با گسترش انرژی خورشیدی در کشورهای مختلف، استفاده از فانوس های خورشیدی به دلیل هزینه های بالای اقتصاد، عدم نیاز به کابل و هزینه های مرتبط با آن و سهولت عملیات آن به طور گسترده ای پذیرفته شده است به طوری که در حال حاضر، شرکت رایتل  استفاده از این نوع نور و روشنایی را در تمام دکل های نصب شده خود به اجرا درآورده است . در این نوع لامپ، پانل های خورشیدی به عنوان جذب کننده های انرژی خورشیدی مورد استفاده قرار می گیرند و به عنوان منبع نور به جای فتوسل و چراغ های LED با استفاده از باتری های ذخیره انرژی و همچنین سنسورهای مادون قرمز استفاده می شود. اکثر چراغ های فانوسی بکار رفته در دکل ها که چشمک می زنند، میزان انرژی مصرف شده در باتری را کاهش می دهد.

چراغ های استفاده شده در دکل  باید یک گواهی حفاظتی (IP) با حفاظت متوسط 55 داشته باشد.

کریستال یا شیشه به عنوان یک طلق رویی چراغ  ها به علت نقایص غیر طبیعی مانند سنگین بودن بیش از حد، شکستگی آسان و خطرات سقوط احتمالی خود، با استفاده از دستکاری های پلی کربنات رنگی که حداقل هفت سال طول می کشد و در آن است بسیار مقاوم در برابر تغییرات آب و هوایی است ارجهیت دارند.

بدنه دستگاه روشنایی باید از فلز ساخته شده باشد. استفاده از چدن به علت وزن بالای آن و شکنندگی بسیار زیاد است و استفاده از آلومینیوم نیز به علت خواص انتقال حرارت بالا این فلز و چسبندگی آن است. مناسب برای نیروی بالشتک بالا نیاز به لامپ های لامپ.- ویژگی های دیگر چراغ های نصب شده باید مطابق با دستورالعمل های ICAO باشد.

tower lighting park1 300x225 - دکل چیست؟ (شامل تعریف و معرفی انواع دکل روشنایی ،دکل دوربین،مخابرات و تاشو)

دکل روشنایی،دکل 8وجهی پایه چراغ

 

دکل های دوربین

علاوه بر دکل های مخابراتی و دکل های  انتقال نیرو ودکل های  سیستم های روشنایی، یکی از انواع دکل ها ، دکل دوربین مدار بسته می باشد. دکل های سیستم CCTV به طور معمول برای افزایش دامنه و  محدوده دید دوربین استفاده می شود یا برای جلوگیری از دسترسی افراد و یا ایجاد زاویه دید مناسب تر برای دوربین .

گروه صنعتی سازه های جهان نما یکی از تخصصی ترین تولید کنندگان این نوع دکل( یعنی دکل دوربین) در ایران می باشد که تمام امکانات و دانش متخصصین خودرا در جهت افزایش کیفیت دانش و محصولات و سازه های فلزی مرتبط با صنایع حفاظتی و امنیتی کشور به خدمت گرفته تا بتواند بهترین هدفمندی را در جهت ارتقای کیفیت و بهینه سازی تصاویر دوربین های نصب شده برروی دکل دوربین را به انجام برساند.

دکل های دوربین با توجه به ساختار و وظیفه پیش بینی شده برای خود ، یکی از تخصصی ترین سازه های خاص در صنعت دکل سازی بوده و نقش بسزایی را در جهت ارایه دانش و بروز خلاقیت تیم های تخصصی امنیتی حفاظت الکترونیک کشور را دارا می باشند.

 

دکل  تاشوی  ساده و تاشوی هیدرولیکی

جهت نصب واستفاده از تجهیزات مختلف از جمله دوربین های مداربسته  در فضای باز  یا  فضاهایی که به ارتفاعی بلند نیاز باشد  و برای دید فراگیر تر و وسیع تر   معمولا از سازه های فلزی یا  دکل های فلزی مرتفع استفاده می شود. در کنار همه محاسن و فوایدی که این  دکل ها برای ما فراهم می کنند ، محدودیتهایی نیز می توانند ایجاد کنند که از مهمترین آن ها می توان به عدم دسترسی راحت و ایمن به تجهیزات و دوربین های نصب شده در بالای دکل جهت سرویس و یا تعمیر تجهیزات است. برای رفع این محدودیت متخصصین مجموعه سازه های جهان نما برآن شدند تا با یک تدبیر بجا و کم هزینه دکل های ثابت و بی تحرک  را با سیستمی ساده تبدیل به دکل هایی تاشو  جهت دستیابی به انتظارات ذکر شده نمایند. البته این طرح نیز خود محدودیت هایی را دارا می باشد که می توان از عدم بکار بردن دکل های بلند دوربین  با وینچ دستی  اشاره کرد. چرا که  هرچه دکل با  ارتفاع بالاتر ساخته شود  وزن بیشتری نیز خواهد داشت  و کنترل و کاربری آن سخت تر خواهد بود . مخصوصا در دکل های بالای 8 متر با توجه به وزن سنگین و عدم توانایی در کنترل و ایجاد در تعادل بازوی تاشونده بر آن شدیم   تا از سیستمی فرمان پذیر جهت کنترل بر بازوی تا شونده استفاده کنیم.  یکی از ساده ترین و ایمن ترین راه ها استفاده از سیستم پرتابل هیدرولیکی است .  که این مهم نیز با تخصص نیروهای جوان و متخصص این مجموعه عملی گردید.

322 300x199 - دکل چیست؟ (شامل تعریف و معرفی انواع دکل روشنایی ،دکل دوربین،مخابرات و تاشو)             312 221x300 - دکل چیست؟ (شامل تعریف و معرفی انواع دکل روشنایی ،دکل دوربین،مخابرات و تاشو)

محاسن استفاده از دکل تاشو هیدرولیک

*بکارگیری دکل  و پایه هایی متحرک جهت سرویس و تعمیر تجهیزات نصب شده دربالای دکل

*استفاده از دکل های  (دوربین و … )  تاشو هیدرولیکی  با ارتفاع 6 الی 30  متر یا حتی بیشتر

*دسترسی سریع ، راحت و ایمن به انواع تجهیزات نصب شده در بالای دکل

*قابلیت نصب تجهیزات سنگین برروی دکل ، شامل : دوربین ، پروژکتور های سنگین ، تجهیزات راداری ، توربین بادی و…

*قیمت مناسب و  کیفیت بهینه   این    سازه در مقایسه با استفاده از بالابر ها و یا روش های دیگر

*استفاده از سازه ای  محکم ، پایدار و  ایمن جهت نصب انواع تجهیزات سنگین و یا سبک

*قابلیت نصب و مونتاژ  در مکان هایی دوردست و غیر قابل استفاده از بالابر  ، با حداکثر بهره وری

*کاربری آسان و ایمن جهت تاشدن و ایستایی مجدد دکل

گروه صنعتی سازه های جهان نما تا امروز ، تنها تولید کننده این نوع دکل( یعنی دکل تاشو هیدرولیکی) در ایران می باشد که تمام امکانات و دانش متخصصین خودرا در جهت افزایش کیفیت دانش و فناوری و ارتقای کیفیت محصولات و سازه های فلزی مرتبط با صنایع حفاظتی و امنیتی و صنعتی کشور به خدمت گرفته است.

رفتن به نوار ابزار